Ηχεία, ενισχυτές, subwoofers…τι να εγκαταστήσετε στο αυτοκίνητό σας για να βελτιώσετε τον ήχο και με ποια σειρά!

 

Στάδιο 1 – Αντικατάσταση εργοστασιακών ηχείων

Τα περισσότερα αυτοκίνητα διαθέτουν χαμηλής ποιότητας ηχεία όπου δεν ικανοποιούν κάποιον που θέλει να ακούσει μουσική. Στα εργοστασιακά ηχεία παρατηρείται μια μεγάλη έλλειψη στο φάσμα συχνοτήτων του ήχου όπου μπορεί να παράξει το ηχείο, ιδιαίτερα στις μεσαίες προς υψηλές (2k Hz- 8k Hz) και υψηλές συχνότητες (8k< Hz). Με την πρώτη ματιά αν τοποθετήσουμε δύο ηχεία δίπλα δίπλα καταλαβαίνουμε τη διαφορά στην ποιότητα κατασκευής. Τα εργοστασιακά ηχεία είναι συνήθως κατασκευασμένα από συμπιεσμένο χαρτί ενώ τα aftermarket ηχεία από πολυπροπυλένιο, ίνες αρωματικού πολυαμιδίου (aramid fibers), πολυουρεθάνιο ή άλλα θερμοπλαστικά. Επίσης ο μαγνήτης είναι πιο μεγάλος και ισχυρός και γενικότερα η κατασκευή ενός aftermarket ηχείου είναι πολύ πιο ποιοτική.

Προτείνουμε τα Audison Prima P σε διαστάσεις 10, 13 ή 16,5 cm (αναλόγως τις εργοστασιακές θέσεις ηχείων του αυτοκινήτου) όπου αποτελεί μια εξαιρετικά ευέλικτη και value for money επιλογή. Ευέλικτη επειδή μπορούν να λειτουργήσουν σωστά με την ισχύ του εργοστασιακού στερεοφωνικού ή και με την ισχύ ενός ισχυρού τελικού ενισχυτή (60-150W RMS). Εναλλακτικά, ως μια πιο οικονομική λύση προτείνουμε τα Hertz Dieci, μεγάφωνα με εύκολη διέγερση και tweeters με καλή ευκρίνεια ήχου στις υψηλές συχνότητες.

Σύγκριση εργοστασιακού (αριστερά) με aftermarket (δεξιά) ηχείου 

Στάδιο 2 – Ενεργό subwoofer

Για να έχει το ηχοσύστημα του αυτοκινήτου μας τις απαραίτητες χαμηλές συχνότητες ήχου (μπάσο), πρέπει να προστεθεί ένα subwoofer. Τα subwoofers λειτουργούν αποδοτικά στο φάσμα συχνοτήτων (50-200 Hz) όπου ένα ηχείο στις πόρτες δεν μπορεί να αποδώσει. Τα ενεργά subwoofers, όπου έχουν γίνει πολύ γνωστά τα τελευταία χρόνια, είναι subwoofers με ενσωματωμένο ενισχυτή (δεν χρειάζεται δηλαδή να γίνει εγκατάσταση ξεχωριστού ενισχυτή). Πολλές εταιρείες σήμερα έχουν κατασκευάσει και τα λεγόμενα under-seat active subwoofers, προϊόντα δηλαδή που τοποθετούνται κάτω από το κάθισμα και καταλαμβάνουν μηδενικό ωφέλιμο χώρο. Όσο για τα ενεργά subwoofers που τοποθετούνται στον χώρο των αποσκευών, δεν είναι ογκώδη και καταλαμβάνουν ελάχιστο ωφέλιμο χώρο στο αυτοκίνητο.

Η προσθήκη subwoofer στο αυτοκίνητο είναι το στάδιο που προσφέρει τη μεγαλύτερη και πιο εντυπωσιακή βελτίωση στον ήχο! Ένα ενεργό subwoofer μπορεί να εγκατασταθεί αυτόνομα και μπορεί να λειτουργήσει αποδοτικά ανεξάρτητα με το τι πηγή, ενισχυτή ή ηχεία έχει το αυτοκίνητο μας.

Ένα πολύ κομψό και διακριτικό under-seat subwoofer, το PWE-V80 της Alpine!

Στάδιο 3 – Ενισχυτής

Ο ενισχυτής δίνει περισσότερο ισχύ στα ηχεία μας άρα παίζουν πιο δυνατά αλλά και πιο ποιοτικά. Με τη σωστή ρύθμιση του ενισχυτή το ηχοσύστημα μας μπορεί να λειτουργεί σε εκείνο το εύρος της κλίμακας της έντασης που παίζει δυνατά και “καθαρά” χωρίς παραμόρφωση σήματος. Όπως καταλαβαίνουμε, η ισχύς του ενισχυτή που φτάνει τελικά στα ηχεία είναι μεγαλύτερη από αυτή της εργοστασιακής ή aftermarket πηγής του αυτοκινήτου. Εδώ χρειάζεται μεγάλη προσοχή – ένας ενισχυτής, όπως αναφέραμε και παραπάνω, συνήθως αποδίδει από 60 έως 150W RMS. Τα εργοστασιακά ηχεία στις περισσότερες περιπτώσεις μπορούν να δεχτούν μια ισχύ έως 35W, ανάλογη με την ισχύ του εργοστασιακού στερεοφωνικού, άρα η προσθήκη ενός ενισχυτή στο ηχοσύστημα μπορεί να καταστρέψει τα εργοστασιακά ηχεία. Είναι λάθος λοιπόν να προσθέτουμε ενισχυτή στο αυτοκίνητο πριν αντικαταστήσουμε τα ηχεία που θα οδηγήσει ο ενισχυτής.

Στα καινούρια αυτοκίνητα, όπου δεν αλλάζουμε την εργοστασιακή πηγή, το πιο σωστό είναι να χρησιμοποιηθεί ένας ενισχυτής με DSP (Digital Sound Processor – ψηφιακός επεξεργαστής ήχου). Οι ενισχυτές με DSP έχουν τα εξής πλεονεκτήματα σε σχέση με έναν απλό ενισχυτή:

  1. Διαθέτουν ενσωματομένο equalizer άρα δίνουν στο χρήστη τη δυνατότητα παραμετροποίησης του ήχου
  2. Διαθετουν λειτουργία de-equalization, μπορούν δηλαδή να βελτιώσουν το ηχητικό σήμα στην είσοδο του ενισχυτή που προέρχεται από το εργοστασιακό στερεοφωνικό

Λογισμικό ρύθμισης παραμέτρων ενισχυτή με DSP (Audison 8.9 bit)

 

Συνθήκες λειτουργίας

Για να αποδώσει ένα ηχείο στο αυτοκίνητο και κατά συνέπεια όλο το ηχοσύστημα, πρέπει να εξασφαλιστούν οι σωστές συνθήκες λειτουργίας για τα ηχεία. Αυτό επιτυγχάνεται με τη προσθήκη ηχομονωτικών υλικών στις πόρτες γύρω και πίσω από το ηχείο. Τα ηχομονωτικά υλικά περιορίζουν τους εξωτερικούς θορύβους καθώς και τους συντονισμούς που προέρχονται από τα πλαστικά, τις ταπετσαρίες ή από τις μεταλλικές επιφάνειες στις πόρτες. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργούμε ένα ιδανικό περιβάλλον για τα ηχεία μας ώστε να αποδώσουν στο μέγιστο των δυνατοτήτων τους. Οι μεγάλες εταιρείες ηχομονωτικών υλικών αυτοκινήτων (Dynamat, STP) παράγουν διάφορα είδη μονωτικών υλικών ανάλογα το σημείο και την επιφάνεια που πρέπει να τοποθετηθούν. Το αποτέλεσμα της μόνωσης είναι εκπληκτικό και κάνει τη διαφορά!

Hertz Mille 16.5cm woofer με ηχομονωτικό υλικό της STP